fbpx

Slimmer en sneller met de fiets

 In Januari 2018

In december 2016 richtte Wim Roels Cycle Valley op, een full service partner voor elektrische fietsen. «Om mensen te stimuleren vaker te kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer, moeten de alternatieven weliswaar voldoende aantrekkelijk zijn.»


 

«Het mobiliteitsbudget is een maatregel die kadert binnen een belangrijke evolutie. De flexibiliteit die het biedt, vind ik erg positief. Waar een werknemer vroeger meteen een bedrijfswagen kreeg, kan hij nu kiezen voor alternatieven. Je zet je mobiliteitsbudget in op basis van je persoonlijke behoefte en com – bineert bijvoorbeeld een (kleinere) auto met een elektrische fiets of bakfiets of laat de wagen zelfs helemaal vallen.» «Om mensen te stimuleren vaker te kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer, moeten de alternatieven weliswaar voldoende aantrekkelijk zijn. In mijn vorige job als Key Account Manager voor Philips was ik vaak op de baan.

 

“Geef mensen goesting om zich op een andere manier te verplaatsen”

 

Ik genoot de luxe van een bedrijfswagen en ieder probleem – van autopech tot een barst in de ruit – werd meteen verholpen. Ik stond echter ook vaak in de file en zo is het idee gegroeid om dezelfde luxe te bieden aan fietsende werknemers. Een bedrijfsfiets zou even efficiënt en zorgeloos moeten zijn als een firmawagen!»

Wim Roels en Nathalie Boileau

Ontzorgen

«In december 2016 richtte ik daarom na een lange voorbereidingsfase Cycle Valley op. Met ons bedrijf geven we advies over mobiliteit en willen we bedrijven, steden en gemeenten die voor de fiets kiezen totaal ontzorgen. We hebben formules voor de huur, groepsaankoop of leasing van verschillende types fietsen, zorgen voor het onderhoud en de accessoires en bieden pechbijstand. Door mensen te laten proeven van degelijke alternatieven hopen we hen goesting te geven zich op een andere manier te verplaatsen.» «Ook zelf zit ik nog maar een fractie van de tijd van vroeger in de auto. We hebben een firmawagen, maar gebruiken hem enkel wanneer het echt niet anders kan. De fiets krijgt de voorkeur en de tweede optie is het openbaar vervoer. Pas daarna volgt de wagen. Ik moet toegeven dat ik toen het sneeuwde de fiets heb laten staan, maar in andere gevallen schrikken weer en wind mij niet af. We denken trouwens onterecht dat het in België altijd slecht weer is. Volgens een analyse van Frank Deboosere regent het maar 7% van de tijd in ons land. Goede kledij zorgt er dan voor dat je toch op een comfortabele manier kunt pendelen met de fiets.»

11 km/u in de file

«Ik zie nog wel een toekomst voor de bedrijfswagen, maar hij mag niet meer de focus zijn. We moeten ons gezond verstand gebruiken en een reflex voor de fiets ontwikkelen. Binnen Brussel ben je trouwens sowieso sneller met de fiets. In de file is de gemiddelde snelheid er 11 km/u. Dat overtref je zelfs met een gewone fiets probleemloos. Voor pendelafstanden boven de 7 km raden we een elektrische fiets aan die ondersteuning geeft tot 25 km/u of een high speed e-bike met ondersteuning tot 45 km/u. Met die laatste leg je gemakkelijk 140 km af zonder de batterij te moeten bijladen. Dankzij waardige alternatieven zal het aantal bedrijfswagens volgens mij afnemen.»

Is jou bedrijf al “bike proof”?  Bekijk de voordelen voor een bedrijf.

 

Artikel verschenen in Vacature.com :

COLOFON Redactie 09 353 51 54, redactie.vacature@vacature.com Advertenties 09 353 51 57, commercieel@vacature.com Ordering 09 353 51 52, ordering@vacature.com VU Dirk Dewulf Content Manager Roxanne Claessens Coördinatie Katrien Brys Redactie Hermien Vanoost, Joni Horemans, Matthias Van Milders, Kristina Rybouchkina, Piet Verbeest Vormgeving Pieter Tirry Sales Marijke Van Impe Ordering An Parewijck Ontdek nog meer op facebook.com/vacaturedotcom of volg ons op Twitter via @vacaturedotcom en Instagram via instagram.com/vacaturedotcom.

Recent Posts